Recension: NBA 2K24

Titel: NBA 2K24
Format: Xbox Series S
Gästrecensent: Malcolm Löfberg

Nytt år, nytt NBA 2K. Men är siffran 24 verkligen det enda nya med årets utgåva eller finns det mer?
Ja, det är det jag ska försöka bryta ner här och nu i alla fall.

Att 2K varit synonymt med NBA har för de flesta basketfans varit en självklarhet sedan många år. Årets utgåva har precis som tidigare år flera olika spellägen oavsett om du vill spela själv eller tillsammans med kompisar lokalt eller online och i år är det mycket mer av samma visa. Play Now, MyCareer, MyTeam och MyNBA Eras. I korthet spellägen de kört med de senaste åren utan större förändringar. Spenderar man som jag, hundratals timmar med NBA 2K årligen är nuvarande spellägen självklart bekanta och trevliga, men visst skulle serien kunna vinna en del på att införa något nytt och fräscht.

Play Now
I Play Now är det fokus på de officiella NBA-lagen i olika spellägen, exempelvis Blacktop där man kan köra från en mot en upp till fem mot fem. Här har jag friheten att spela med vilken NBA-spelare som helst genom tiderna och sätta ihop helt unika uppställningar, helt efter eget tycke. Det här är lite småroligt såklart, men för mig som inte har jättestor relation till basketens historia längre bak än vad jag lärt mig om 90-talets storspelare är det roligare att spela med de aktuella ligorna och uppställningarna.

MyLeague
MyLeague är förmodligen ett av de mer inbjudande lägena i mitt tycke. Perfekt när man bara vill chilla och spela några matcher och ändå se lite framsteg med sitt favoritlag. Inte minst för spelare som spenderar massor av timmar med NBA 2K årligen och om kvällarna och helgerna bara vill gå för titeln.. Inga större konstigheter med andra ord. Kul också att det är görbart med både dam- och herrsidan. Om du däremot är en spelare som själv vill fokusera på att gå upp i ranking och spela kompetitivt online, är detta kanske inte ditt första val.

My NBA Eras
MyNba Eras är tveklöst det läget jag personligen spelar allra minst. Det är visserligen upplagt på ungefär samma sätt som MyLeague men här väljer man istället ett specifikt decennium att spela i. Därefter så väljer man ett lag och spela sig igenom säsongen och försöker vinna titeln mot AI. Jag har bara spelat detta läge en gång förut och tyckte förvisso att det var lite roligt men skulle bara rekommendera det till personer som gillar att köra med gamla lag mot en AI eller för att få en liten tillbakablick till hur lagen brukade se ut.

My Team
MyTeam är det näst största läget och handlar om att man ska skapa sitt egna lag med olika spelare representerade med unika kort. Dessa specialkort kan man få genom att antingen köpa paket med riktiga pengar eller spela så många matcher att man har tillräckligt mycket in game valuta för att köpa kortet i den digitala affären. Sen ska man spela antingen fem mot fem eller tre mot tre mot andra spelare online med målet attt vinna och gå upp i level.

MyTeam är i mitt tycke tveklöst ett av de två spellägen som är bäst för oss som är både tävlingsinriktade och vill lägga många timmar på spelet. För mig är det till exempel här jag lägger mest tid när jag tröttnat på Mycareer varje år. Och om man lägger ner tillräckligt mycket tid och faktiskt blir bra kan man även ansöka till 2K’s MyTeam turnering där 200 000 dollar går till finalisterna. Men räkna med att stöta på tufft motstånd längs med vägen.

My Career
Sist ut är läget som NBA 2K är mest känt för vilket är MyCareer. Här skapar man sin egen karaktär med egna attribut med vilken man går igenom college och sin karriär till NBA. Det är ett stort fokus på att konstant uppgradera sin karaktärs egenskaper så att man kan lära sig att exempelvis dunka, skjuta och dribbla bättre. Utöver de mer traditionella inslagen i en karriär finns det även inslag av småberättande i My Career för att krydda till upplevelsen lite extra. Lite som när man spelat en NBA-match och får svara på journalisternas frågor i en intervju efter matchen och dylikt. Det avgör inte, men det tillför en hel del. Inte minst om man också själv tittar på intervjuer med spelare i verkliga livet och söker sig efter den där autentiska spelupplevelsen. Utöver intervjuer finns det också inslag av kontraktskrivning med olika sponsorer och så vidare. Det vill säga när man börjar bli ett ansikte för ligan på ett större plan. Men då ska du ha jobbat för det.

I My Career hittar vi även The City, ett onlineläge där jag kan träffa och spela mot andra spelare i spelet som själva har skapat sin egen karaktär. Runtom i The City kan jag teama upp med slumpmässiga spelare och spela fem mot fem-matcher i ett läge som heter “The Rec”. Detta gör jag med målet att levla upp min karaktärs egenskaper ytterligare. Alternativt kan jag tillsammans med andra också sätta ihop ett lag och försöka ta oss upp på den internationella leaderboarden i det så kallade ”Pro Am”-läget, där man kan köra 3v3 och 5v5. Sedan finns även “the park” där man kan teama upp tillsammans med en eller två kompisar för att köra två mot två  eller tre mot tre, alternativt bara spela med slumpmässiga personer.

Sen har vi “The Ante Up”. Ett spelläge som inte är något annat än ren och skär gambling. För minderåriga precis som för vuxna. Det finns verkligen inget annat sätt att se på det. Här spelar man uteslutande med Virtual Credits (VC) som insats vilket innebär att du antingen vinner det du satsar eller förlorar det du satsar. Minus anmälningsavgiften då förstås. Att det här spelläget fortfarande finns kvar är inget annat än skrattretande. I de flesta länder är det såklart illegalt att spela om pengar bland minderåriga och med tanke på hur stor antagen del av NBA 2K-spelarbasen som är minderåriga säger det sig själv. Detta spelläge borde göras något åt. Addera det faktum att 2K själva tar en procent av varje insats och att de fortfarande inte, mig veterligen, redovisar fullt ut vad delar av den insatsen går.

Till sist vill jag nämna något lite roligare, nämligen “The Theater”.  Här handlar det om att köra vanliga matcher men med en twist, det kan till exempel vara att en dunk  ger 4 poäng istället för 2 och så vidare. Jag har alltid tycket att detta spelläge har varit roligast men i år har spelet verkligen blivit alldeles för mycket pay-2-win. För även om jag som spelare redan sitter inne på en utgåva som kostar 1 200 kr, kan jag fortfarande inte uppgradera min karaktär till max med det lilla belopp VC som ingår i Deluxe-utgåvan. Jämför jag med tidigare år kunde jag där i alla fall få en spelare till en schysst nivå med hälften av mängden VC. Istället måste jag här spendera åtminstone 30 timmar för att ens få min karaktär att överleva på den högsta nivån och då är min spelare fortfarande inte ett dugg i närheten av sin maxade potential. För att ge ett exempel, efter drygt 30 timmar har min karaktär en rating på 84 av 99. Detta leder till att spelet känns mindre belönande överlag, samtidigt som det hela tiden frustrerar att veta att man behöver spendera mer pengar på spelet så att man kan uppgradera sin karaktär inom en rimlig tid.

En sak jag klagade på förra året var att man inte kunde göra en kvinnlig karaktär att spela som, men också att få uppleva en story på Damsidan. Detta har fortfarande inte förändrats vilket är synd eftersom det såklart förhindrar de som vill spela genom en karriär med en kvinnlig spelare inte kan det. Den kvinnliga basketligan har ändå funnits i 26 år och trots att My Career-läget inte kom förrän 2014, finns det fortfarande inte ett sånt läge för damsidan.

För att avrunda på en positiv not tycker jag ändå att NBA2K24 är ett bra spel i grunden. Det känns fantastiskt att spela, presentationen är suverän och gameplay-loopen är alltid lika beroendeframkallande. Men det går inte att rekommendera detta spel till någon som inte vill spendera pengar, om målet är att spela seriöst och lägga många timmar i det. Är du istället någon som gillar basket och är okej med att ha ett grymt basketspel att lira om kvällarna på ett mer avslappnat plan finns det inget annat spel bättre än NBA 2K24 ute just nu.

Nästa Inlägg