Öppna världar – inte som alla andra

Öppna världar - inte som alla andra

Avsnitt 138 – Lite som Total Recall


Aaron och Ida har spelat The Ascent*!

Detaljrikedom utan dess like i Neon Giants debuttitel bland neonljus och graffittibeklädda gränder har gått hand i hand med tighta och underhållande strider på PC och Xbox de senaste dagarna. Medan Ida spelat på PC har Aaron testat det på både Series S och X och även om Aaron beklagar sig på textstorleken på “mindre” (48 tum…) tv-apparater är de i alla fall överens om en sak – The Ascent är ett oerhört ambitiöst spel för att komma från en studio på 12 personer i Uppsala.

Top-down twin-stick shooter med loot, cover-system och en presentation som får en att stanna upp varannan lugn stund. Vapen, mo,difieringar, val av färg på kläder och ett manus och en inramning som lite förvånansvärt till och med kan få Aaron att bli nyfiken på vad som kommer hända härnäst.

Häng med när vi snackar spoilerfritt om Sveriges nästa bidrag till den internationella scenen inom spelmediet – The Ascent, som släpps 19:00 idag.

OBS! För din information är både Aaron och Ida (samt även Lillie och Jesper) vänner med en av grundarna till studion Neon Giant som utvecklat The Ascent (du kanske hörde när en viss Arcade Berg gästade avsnitt 71..?). Med det sagt kan vi i alla fall intyga att vi fortsätter säga vad vi tycker även om vi känner utvecklarna, men det är inte mer än rätt att du som lyssnar har koll på detta. 🙂

*Koder för The Ascent har tillhandahållits av Curve Digital


Musik: Swanee River, Lavilla Tulos, skriven av Django Reinhardt
Omslag och logotyp: Jesper Ringhög

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2024 Öppna världar – inte som alla andra

Tema av Anders Norén