Öppna världar – inte som alla andra

Öppna världar - inte som alla andra

Facebook-frågan

För ett tag sedan (v 39) ställde jag en fråga i de tre största svenska Facebook-grupperna dedikerade Playstation, Xbox och Nintendo. En fråga som skulle ge mig en bild över vilka plattformar vi faktiskt äger och aktivt spelar på i Sverige. Med tanke på att varken återförsäljare eller plattformsägarna redovisar någon form av publik data kring detta specifikt för Sverige, är det med andra ord helt omöjligt att ens få en någorlunda bild över vad vi svenskar sitter inne på för typ av plattform med fokus på stationära konsoler.

Med det sagt – detta är en uppskattning över den svenska marknaden baserad på en fråga ställd på Facebook i tre dedikerade plattformsgrupper med (om än liten) varierad nivå av engagemang. Så ta det med en nypa salt.

Frågan jag ställde var:

“Vilket/Vilka format har du haft tillgång till och aktivt spelat på i ditt hem de senaste 1-3 åren?”

Resultatet? Ja, efter drygt 930 inkomna svar mellan 26 september och 4 oktober såg det ut så här.

Totalt 956* svar inkomna från Facebook-grupperna;
“Playstation Sverige” (4 428 medlemmar) med svar från 7% av medlemmarna
“Xbox One Sverige” (6 495 medlemmar) med svar från 5% av medlemmarna
“Nintendo Switch / Wii U Sverige / Nintendo Mobile” (3 337 medlemmar) med svar från 9% av medlemmarna.
*24 svar hade dubbletter och har därmed tagits bort från sammanställningen

Med det sagt är givetvis inte en Facebook-baserad undersökning något jag personligen anser vara tillräckligt exakt för att ge en rättvis bild av marknaden. Detta måste därför snarare ses som ett underlag för vidare diskussion och frågeställningar mer än något annat. Men det faktum att engagemanget i samtliga grupper var mellan 5-9%, ger mig ändå en viss idé om att vi får en bild av hur den mest dedikerade spelargruppen ändå är uppdelad per format. Och med tanke på att Facebook är svenskarnas största sociala plattform enligt Svenskarna och Internet 2018, borde åtminstone följande siffror vara närmare verkligheten än våra annars så vanliga ganska vilda gissningar.

Men okej. Låt oss titta på lite fler resultat.

Vilken stationär konsol är vanligast i Sverige enligt den här undersökningen?

Föga förvånande är det Playstation 4, även om en relativt vanlig föreställning om att det går två Playstation 4-ägare på varje Xbox One-ägare rubbas lite här. I övrigt ser Nintendo Switch ut att vara lite mer populär i Sverige än globalt, sett till hur den ligger i paritet med Playstation 4. Vi vet t ex att Playstation 4 har sålt över 100 miljoner exemplar, medan Switchen estimerats ha sålt 36 miljoner globalt. Motsvarande andel i Sverige hade alltså varit ca 15%, MEN samtidigt har även Facebook-gruppen för Nintendo-medlemmarna minst antal medlemmar och högst andel deltagande, så här finns ändå fog för att vara lite försiktig med snabba slutsatser.

Visst, personligen tror jag ju vi är ganska Nintendo-kära i Sverige, men som sagt – 9% engagemang i frågan i den minsta gruppen, jämfört med de två andra grupperna … ja, ta det för vad det är.

Nästa siffra är en siffra jag personligen brunnit för lite, med tanke på att fler och fler även kompletterar sitt konsolspelande med en okej PC i hemmet. Konsolupplevelsen jämfört med den framför en dator är en ständigt pågående diskussion och medan ena lägret hävdar att spel avnjuts bäst framför tv:n menar andra lägret att PC:n är överlägsen och att det ändå går att koppla till TV:n om behovet finns. Ja ni vet vilken diskussion jag talar om.

Så jag ville veta hur många som faktiskt bara sitter med en konsol och då även bara en konsol.

Vilken konsol är alltså den vanligaste för de spelarna som helst väljer ett enda format och håller sig till det utan att komplettera med något annat?

Som du kan se har Nintendo Switch-ägarna i högre utsträckning än övriga plattformsinnehavare troligtvis minst en annan plattform utöver sin Nintendo Switch som de spelar på. Men att det skulle vara fler som valt att endast ha en konsol och inget annat och dessutom då välja Xbox One, det var något jag inte var beredd på.

I mina ögon hade det känts bra mer logiskt om Playstation 4 eller Nintendo Switch med sina stora bibliotek av konsolexklusiva titlar, hade haft en majoritetsbild här. Men inte enligt denna undersökningen.

Och då var ändå andelen svaranden i Xbox-gruppen minst av samtliga, så här går det alltså rakt emot logiken att den andelen svaranden skulle vara “extra engagerade”.

I vilket fall…

När jag ändå hade över 930 inkomna svar kunde jag ju inte låta bli att kolla på även andra mönster. Kanske inte minst ett vanligt antagande som fans av en enskild plattform ofta slänger sig med.

Du kanske har hört samtalet om konsolexklusiva titlar som även finns på PC och det numera välbekanta argumentet “varför behöver man den där konsolen då“? Det är såklart ett väldigt rimligt argument att föra när ena lägret försvarar just sin plattform, medan det andra menar att plattformen saknar attraktionskraft eftersom spelen ändå finns tillgängliga på PC.

Men för att det ska vara ett rimligt argument borde vi också då anta att alla har en PC? Inte minst en PC som faktiskt klarar av att spela de spel som diskussionerna förs kring?

Ja du förstår. Argumentet utgår ifrån att marknaden sitter på en okej speldator utöver sin stationära konsol och därför är USP:ar likt konsolexklusiva titlar helt irrelevanta eftersom alla ändå kan spela dem på sin PC.

Men vilken bild får vi av min frågeställning då? Låt oss se.

Vi börjar med den populäraste plattformen.

Om Playstation-fans påstår att konsolexklusiva titlar till Xbox One och Nintendo Switch “ändå finns på PC, vilket gör Xbox One/Nintendo Switch irrelevanta“, ja då är det ett antagande som faller på det faktum att majoriteten av Playstation 4-ägare faktiskt inte har tillgång till en PC i sitt hem.

Samma mönster syns för den näst populäraste plattformen.

Om Xbox-fans menar att Playstation 4s och Nintendo Switchs konsolexklusiva titlar ändå finns på PC, vilket skulle göra Playsation 4 och Nintendo Switch mindre relevanta, har även de missat målet en bit. För bilden vi får av svaren visar på att majoriteten Xbox One-ägare inte heller har en PC. De är till och med fler än motsvarande Playstation 4-ägare som ej har tillgång till PC.

Däremot ser det lite annorlunda ut med Switch-ägarna.

Här är det nämligen en minoritet av Switch-ägarna som inte har tillgång till PC och istället en majoritet som har det.

Detta gör att Switchen ser ut att vara det vanligaste komplementet bland de som äger en stationär konsol i Sverige, om en ska ge de här siffrorna sitt förtroende.

Men vad gäller Xbox och Playstation-fans råder det såklart inget tvivel utifrån dessa siffror – att argumentera för att en stationär konsol blir irrelevant bara för att de konsolexklusiva titlarna även finns till PC, håller inte. Speciellt inte eftersom argumentföringen kommer från läger där majoriteten inte äger en PC.

Innan jag avslutar denna oerhört amatörmässiga lilla sammanställning avslutar jag med lite roliga konstateranden.

  1. Fler sitter på en Xbox One + PC, än vad som sitter på en Playstation 4 + PC
  2. Den vanligaste kombinationen av flera konsoler än en, är de som sitter på en Playstation 4, Nintendo Switch och en PC
  3. Lite drygt hälften av alla som deltog äger en PC

Så. Nåväl. Nu hoppas jag att jag inte dragit igång höstens mest onödiga dispyter kring vilken stationär plattform som är bäst och vilken som är sämst, det är ju helt och hållet upp till var och en som vi alla vet.

Förhoppningsvis förstår du att det inte är något annat än en fråga som är ställd i tre grupper på Facebook. Så ta det med en nypa salt. 😉

/Aaron

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2024 Öppna världar – inte som alla andra

Tema av Anders Norén