Öppna världar – inte som alla andra

Öppna världar - inte som alla andra

Avsnitt 200 – Man shufflar


Efter en kortare paus (efter en mindre kavalkad av avsnitt på raken), är vi nu tillbaka med ytterligare intryck från spelens underbara värld!

Jules och Aaron har klämt på det lilla indieäventyret från Studion Inkle, som panelen glömde, plockade upp och malde sig genom. Spelet heter alltså Heaven’s Vault* och har allt som på pappret borde vara rena kattmyntan för Jules enligt Aaron, men vad är det egentligen som håller tillbaka Aaron i hans resa genom Nebulan i Heaven’s Vault?

Därefter blir det kanadensiska The Chant** när Jules med årets bästa beskrivning förklarar tillkortakommandena i animationsarbetet hos protagonisten i det lilla skräckspelet. Det är måhända inte det största och vackraste spelet i trakten, men nog är det underhållande och kul ändå (eller?)!

Avslutningsvis går vi över våra tankar om pretentiösa och korta, samt oerhört mysteriska debuttiteln från Jumpship – Somerville***. Från Limbo och Inside kommer här ena halvan av Playdeads anda över till nya studion med Dino Patti vid rodret och de levererar en sci-fi saga värd att diskutera och spekulera kring i timmar. Men vi nöjer oss med en kvart, tjugo minuter och är tydliga med när vi träder in på spoiler-territorium mot slutet av segmentet.

Häng med!

All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Heaven’s Vault, The Chant och Somerville är skriven av Laurence Chapman, Paul Ruskay och Dominque Charpentier Matteo Cerquone i respektive ordning.

*Kod för Heaven’s Vault är tillhandahållen av Inkle
**Kod för The Chant är tillhandahållen av Prime Matter
***Koder för Somerville är tillhandahållna av Jumpship


Musik: Swanee River, Lavilla Tulos, skriven av Django Reinhardt
Omslag och logotyp: Jesper Ringhög

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2024 Öppna världar – inte som alla andra

Tema av Anders Norén