Öppna världar – inte som alla andra

Öppna världar - inte som alla andra

Avsnitt 155 – Det lätta folket


Aaron bjuder in Tobias Pagmén från Svampriket och Johan Lorentzon från FZ när det vankas långt samtal om svåra spel, svårighetsgrader, tillgänglighetsalternativ och mycket mer! Med avstamp i kampsport och inte minst Ghost of Tsushima: Director’s Cut* som Aaron fått i knät beger vi oss vidare ut i tankar och reflektioner kring svåra spel.

Det nalkas Kurosawa-effekter, dödliga svårighetsgrader och inte minst narrativa drag som inte alltid främjar den berättelse som kanske Aaron är mest ute efter i sin resa med Jin Sakai.

Även Metroid Dread får sig en analys av Johan med tanke på boss-designen och hur QTE-sekvenser används på ett sätt som riskerar att dra ner en upplevelse som i övrigt har en hel del att erbjuda i form av spelglädje.

Sedan tar vi också en titt på Rankers topplista över svåra spel samt passar på att fråga Tobias om Ghosts’n Goblins verkligen hör hemma på plats nummer ett. Detta och mycket mer i dagens matiga avsnitt vänner, häng med!

Följ Johan Lorentzon på FZ samt på Twitter och Instagram!
Följ Tobias Pagmén på Svampriket samt på Twitter och Instagram!

*Kod för Ghost of Tsushima: Director´s Cut har tillhandahållits av Sony


Musik: Swanee River, Lavilla Tulos, skriven av Django Reinhardt
Omslag och logotyp: Jesper Ringhög

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2024 Öppna världar – inte som alla andra

Tema av Anders Norén