Gamescom 2022 är numera ett avslutat kapitel. Över 265 000 besökare från över 100 olika länder besökte Köln för ett par veckor sedan när vår egen Aaron anslöt för hela veckan.
För Aaron var detta inte bara hans första Gamescom, utan även hans första utomlandsresa på många år, vilken innehöll soffsovande, promenader, förseningar, flygplansmissar och inte minst billig youghurt!
Men ska vi vara helt ärliga var det egentligen inget av ovanstående som ockuperade hans tid i närheten av lika mycket som hans tid på Gamescom gjorde.
Dagens avsnitt kommer därför fokusera på intervjuer med utvecklare från studios bakom, samt speltester av:
För att se bilden i sin helhet – högerklicka på den och klicka på ”Öppna bild i ny flik”.
Gamescom Opening night LiveUtannonseringen av Moonbreaker under Gamescom Opening Night Live.Grymma Shila Vikström från svenska Metal Hellsinger tar emot pris för mest emotsedda PC-titel.Geoff Keighley och Randy Pitchford presenterar nästa Tales From The Borderlands under Gamescom Opening Night Live.Överlägset bästa maten under B2B-dagarna! <3Tom Heaton, Game Director och Dan MacDonald, Studio Director, från Supermassive Games.Lies of P-montern i B2B-området.POGA Lux utan PS5.POGA Lux med PS5 (och The Last Of Us Part I).Min berg-och-dalbana i kommande titeln Park Beyond.Aaron träffade även den eminente Tomas Sala som gjorde The Falconeer på plats. Kul efter att bara kunnat tjöta via DMs på Twitter.Fina Klas Eriksson och Adam Stjärnljus från Wishfully visade upp Planet of Lana.Gamescom Musikfestival i centrum av Köln.SEGAs ytan kändes tveklöst störst av allas, sett till enhetlig plats.TikTok var på plats. Och enda stället där en kunde spela Street Fighter VI på hela Gamescom. Bara en sån sak.Aaron imponeras av presentationen i The Last Case of Benedict Fox.Jakub Plewniok, Lead Concept Artist och Bartlomiej Lesiakowski, Creative Director på The Last Case of Benedict Fox från Plotwist.Park Beyond var en tveklös storsatsning från Bandai Namco på golvet.Xbox hade stort fokus på tillgänglighet i sin monter. Stor applåd för inkluderande initiativ!Starfield-roboten VAS-119 säger hej.Tunderful Games närvarade på golvet där allmänheten kunde spela flera olika spel, inte minst Planet of Lana.Lies of P kön verkade vara något att räkna med från dag ett.Här sitter Aaron i skuggan utanför msshallarna med Lead Director Jiwon Choi och Head of Art Byung Jun Cha, från Nough – studion bakom kommande Lies of P.Sex karaktärer som alla är i fokus i Ps resa nästa år när Lies of P släpps.Här blir Aaron bjuden på pizza av Josh Sawyer på Dûsseldorfs flygplats. Inte varje dag!
Här kan ni dessutom se Aarons taffliga runda med den balanserade klassen i Lifes of P. Även om det inte gick som han hade velat och även om han inte ens tog sig till slutet på banan, hindrade det inte honom från att vilja fortsätta.
Det ni ser här är alltså från ett parti från en specifik del av kartan som i slutet kommer bestå av minst 13 levels. Utöver det är det också bra att ha i åtanke att massor av egenskaper, färdigheter och andra element är lyser med sin frånvaro. Berättelse, bossar m.m. var inte en del av demot under Gamescom, även om det fanns en eller annan mini-boss.
Och avslutningsvis ni även lite gameplay från Pentiment som visar hur det såg ut för mig när jag testade det i Xbox monter under B2B-dagarna.