Öppna världar – inte som alla andra

Öppna världar - inte som alla andra

Avsnitt 146 – Shooty Shooty


Den 29 juli 2021 släppte den Uppsala-baserade studion Neon Giant sitt första spel – The Ascent. Detta efter lite drygt tre års utveckling parallellt som de sjösätter en studio under större delen av en pandemi. Vän till podden tillika medgrundare till studion Arcade Berg tittar idag äntligen förbi panelen för att berätta mer om hur det har gått sedan lansering, hur den närmaste framtiden ser ut och vilka delar som varit mer utmanande än andra.

Det blir ett samtal om passion, tankarna kring att riskera allt för något en verkligen tror på och fördjupande diskussion kring att försöka etablera en arbetskultur som funkar för alla. Utöver detta får vi också svar på varför PC-versionen på Windows initialt inte var i paritet med Steam-versionen, hur den enorma detaljrikedomen egentligen kom till och inte minst det där nyligen släppta avsnittet av The Game Maker’s Notebook (ni vet, podcasten Aaron brukar rekommendera..) där Arcade och Tor gästade för att prata mer med Ted Price om deras resa.

Häng med!

PS. Nyfiken på den där “Shooty Shooty”-videon? Varsågod!


Musik: Swanee River, Lavilla Tulos, skriven av Django Reinhardt
Omslag och logotyp: Jesper Ringhög

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2024 Öppna världar – inte som alla andra

Tema av Anders Norén