Till slut var det dags. I ett över en timme långt samtal går Jules och Aaron genom sina känslor och tankar kring Naughty Dogs uppföljare till deras kommersiella succé från 2012. Självklart helt spoilerfritt, med undantag för en totalt dryg minut av spoilers för The Last of Us (2012).
Vi går över våra intryck av presentationen, representationen, karaktärerna, designen, arvet från föregångaren och våra många tankar kring det budskap Naughty Dog vill förmedla med The Last of Us Part II*. För även om det är ett spel olikt det mesta vi spelat, som slår på strängar få andra verk inom mediet hanterar, är det inte ett spel utan sina förbättringsområden.
Och sist men inte minst dagens kanske största frågeställning – hur bra kan ett spel egentligen vara om det medvetet vill göra dig obekväm?
Inte ens vi har nog svaret på det. Men samtalet har vi.
Varsågod!
*Koder för The Last of Us: Part II har tillhandahållits av Sony
Musik: Swanee River, Lavilla Tulos, skriven av Django Reinhardt
Omslag och logotyp: Jesper Ringhög